Sunday, July 3, 2011

Hidup Luar Biasa!

These I would like to share with all what I got during the seminar at The Zone, today. Tengah semangat ni.. semoga dapat dimanfaat oleh semua, Insya Allah.



Apa Hidup Luar Biasa tu?



Bahagia, Sihat, Kaya, Berjaya dan Berkat!



So, here they are.. Insya Allah.. few strategies untuk Hidup Luar Biasa!



1. Keinginan yang sangat kuat untuk berjaya. = kalau nak berjaya, mestilah kita sendiri yang ada keinginan tu, tak dapek ado kot diri sendiri tak nak, orang lain leh paksa-rela-tak-berapa-nak-rela kita jadi berjaya.. :o)



2. 100% komitment. = ye ler, nak hidup luar biasa kenalah komitment 100%, kalau suam-suam kuku je, hidup biasa-biasa je ler.. kalau nak hidup biasa-biasa je, takyah commit apa-apa, ala-ala kadar je.. ok la tu.. (untuk anda yang nakkan hidup biasa sahaja.. saya rasa saya tak mau dah) hehehe



3. Sangat fokus. = leh? mesti boleh. jangan macam-macam, sampai jadi jack of all trade, but... master of none. ^_^ nahi he..



4. Fast action, fast result. = slow action, slow la result. logik? logik, kan?



5. Tukar kawan anda! = berkawan dengan kawan yang positif sahaja. Hah, yg ni saya sangat suka. Berkawan dengan orang berjaya, kita terpaksa jadi berjaya juga. Berkawan lah dengan orang yang hanya mendoakan kita. Agak-agak yang hati tak berapa betul tu.. asyik nak memperlekehkan kita tu.. hmm.. slash je. Takyah kawan. Sebab, dia sendiri pun bukan orang yang berjaya. Heh. (reality fact, kan?)

6. For things to change, we must change first! = memang susah nak change orang, tapi kalau kita sendiri pun masih cenggitu jugak.. sama la kita cam orang lain kan... so, kita tukar diri kita dulu, perbaiki yang mana patut, improve diri dulu. Then, things around us will change slowly, without us noticing. Insya Allah.

7. Mentor! = Kena ada good mentor. That's true and proven.



8. E-(i)lmu dan Emosi = dapatkan ilmu dan kena beremosi untuk berjaya. Everybody has 'that small little voice' inside. That small little voice tu la yg kadang-kadang melecehkan kita, menggagalkan kita.. then, what to do? Lawan dia! Nanti kita jadi biasa-biasa sahaja. Kita kena sentiasa belajar sebab memanglah banyak yang kita tahu dan dah tahu.. tapi, baaaaanyak lagi yang kita tak tahu. Betul kan?

9. Sistem. = especially sistem orang lain yang dah berjaya. Mesti ada sistem, kalau tak semua jadi berkecamuk. Akhirnya, nothing is done sebab takde sistem. (Hubiby saya sangat gemar cakap pasal sistem. heh. ~ kekadang sampai geram saya dengar.. hahaha)


10. Kuasa Bertindak. = Tindakan - Gerak! Ramai yang gagal sebab gagal bertindak. That's true. Duk dendiam, nothing happen. Cam-cam tu je. Life goes on.. ^-^ leh cenggitu? hehehe.. tak leh. Ajaran sesat tu. Life is not like that. You have to have the will power to get things going. It's now or never!



11. Impian. = Sangat important. Yes. Impian anda apa? Impian saya : dalam masa setahun dari sekarang, saya nak bukak kilang pengeluaran produk perniagaan saya. Hah, gelakkan la if you think that's funny and hanya angan-angan mat (minah) jenin saya. Saya tak kisah sebab itu impian saya, mesti lah ikut suka hati saya. hehehe


12. Mengetahui dan menguasai potensi, bakat dan kemahuan diri kita yang sebenar. = ask yourself apa yang you minat. Of course, bila you minat, you will love what you do. Macam saya, saya suka masak. Dulu saya agak je saya suka masak. hehehe.. Tapi sekarang saya tahu saya suka masak. Sebab.. saya rasa tak penat bila saya masak. Saya pantang tengok resepi. Saya mesti tengok resepi at least 2 kali sehari. Kalau tak, saya rasa hari saya tu cam tak lengkap.. hehehe.. maknanya, potensi saya memasaklah. kan? ^_^




Ok, itu dulu buat masa ni. Just sharing sebab not everybody has time to attend to this kind of course, at least I've donated my share (that is to add value to other people's life).



Insya Allah. Semoga dapat dimanfaatkan semoga hidup anda dan kita semua menjadi luar biasa dari segi 5-K - Kebahagiaan, Kesihatan, Kekayaan, Kejayaan dan Keberkatan! Amin, Amin Ya Rabbal Alamin.



No comments:

Post a Comment