Wednesday, November 30, 2011

Telur


Sebelum ni kalau tengok rancangan masak omputeh (jamie oliver ke, nigella ke, scandinavia bla bla ke, etc), saya selalu kagum dengan telur yang omputeh guna dalam apa-apapun resepi dia, sebab pada saya telur ayam dia putih bersih, macam telur itik je (kalau kat Malaysia ler). Tentulah cekononnyer telur diaorang lagi berkhasiat dan first class.. acewah.. kalau dia pecahkan telur tu... wahhh, kagum saya ngan terletaknya egg yolk dia tu ngan tebal jernih egg white dia.. waaahh... (ternganga mulut) hehehe..


Dok curious la jugak, apasal telur Malaysia ni brown. Adakah telur kita second class? Tak ci betul..

Satu hari tu saya tumpang tengok TVIQ anak-anak, tetiba terkeluar satu info yang telah killed my curiosity.. baru la saya tahu yang...





Dari segi nutritions-nya, sama je yg putih ngan yang brown tu.. kira cam warna kulit je la lain, sebab yg tu mak dia 'omputeh', yang brown tu pulak mak dia orang asia.. tapi hati sama je.. kalau baik baka omputeh, tinggi la gred nutrition dalam telur yg putih tu.. sama la jugak dengan brown egg..

Oh gitu..

Baru saya tahu. Lebih cerah tidak bermakna lebih baik. ;o) Bersyukur lah dengan apa yg kita ada.. (tetiba je)

Satu ilmu telah dikongsi hari ini. Lepas KPI saya untuk minggu ini. Acewah.

No comments:

Post a Comment