Thursday, March 15, 2012

Beriani


Cubaan saya buat beriani


Comment husband : Markah di antara A & B. Sebab, agak kering. Cuba lagi.
(Wah, macam masuk pertandingan masak)

OK, next time saya akan lebihkan air sikit (sikit je)

Tips yang saya dapat dari kakak ipar yg pakar dalam beriani dan nasi arab,
beras basmathi 'jenis tak bohong' punya. Maknanya, kalau 1 cawan dia, satu cawan air.
Sebab suami saya suka nasi lembik sikit, dia kata nasi beriani saya agak kering.
Walau macamanapun, tips dari kakak ipar sangat berguna.
Itu panduannya. You all can try anytime.


Ini 'acar @ sambal' nasi mandhy -
saya tak pasti dia ngam tak ngan beriani, tapi saya buat juga.
Sebab, saya memang suka acar nasi mandhy.

Resepi :

Sedikit perahan lemon
Tomato
Cili hijau + cili merah sedikit
Garam
Gula
Perasa
Batang daun ketumbar

Power!


Yg atas ni ayam masak beriani.

Duhai, yg ni saya naik lif tekan sendiri. Sedap!!

Itu diakui oleh semua yang makan juga.
Guna rempah beriani Syarifah.

Sedap la.

Resepi dia ada kat belakang plastik rempah tu. Ikut sebiji-sebiji.
Saya nak taip balik, plastik tu dah dibuang pulak. Tak dapek den nak nolong. :o)

Tapi tips yang paling boleh pakai dan telah terbukti oleh gambar di atas,
ikut sebiji2 yang ada di belakang plastik rempah beriani Syarifah tu.

Sodapnyer macam katering punya!

Acewah.

p/s: kan saya dah kata, saya naik lif tekan sendiri. hehehe..
no, credit to rempah Syarifah.
Best!


No comments:

Post a Comment