Thursday, December 22, 2011

Homemade Pizza

Yahoo! The old template is back!
Alhamdulillah.
Before this, panel kat 'Compose' ni was only image and spelling je.
Saya memang agak bingung dan tak berapa ria nak masuk entry.
'Ria' la sangat. hehehe
Ok, ejaan sebenar 'iye'. Baru betulkan.
Oh, cakap pasal Ria, bestnya kalau dapat makan kat Nasi Ayam Penyet Ria.
(gambar kat bawah ni)
sedap. banget.
sekarang dah ada kat Angsana.
Yahoo!

duyai, saya dah terpesong dari tajuk sebenar.



Ini cerita saya untuk hari ini.
Homemade Pizza


Anak ramai, seminggu 2 kali Pizza Hut Tupai-Tupai leh bengkok gak.
(nota : Tupai-Tupai tu 2525 - calling2)

buat sendiri lagi berlaboi.
eh, berbaloi. berbaloi-baloi ~ cam iklan Celcom

dengan 500gm tepung gandum, anda dapat 6 pan pizza!!

regular size ada, big ada, supreme, tak supreme, island, super.. semua ada.

(cer lihat gambar paling atas, paling gempak, pizza masak atas tudung periuk ok?)

hehe.

lom beli lagi pan pizza tu.

(tempat letak loyang2 dah mintak ampun)

Nak resepi ke? Ala, resepi saya memang simple.
Sambil tutup mata boleh buat (mak saya punya ayat)
saya kena bukak mata bebesor tengok resepi, baru leh buat.
hehe.

ok, ini kaedahnya :
500gm tepung gandum, 1 paket yis kering, 1 sk gula, 1 sk garam, 1/2 cawan minyak masak, 1 sudu besar marjerin / butter, 1 cawan air suam

gaul semua sampai sebati dan uli manja.

biarkan 1/2 jam. tumbuk keluarkan angin (tepung tu yg keluarkan angin, bukan kita)
then, biar lagi.
pastu kalau dah tak sesabor nak makan, gelek ikut saiz pan (saya pakai tudung periuk je)
bakar pada 200c

(tak alih2 bakar kosong la)
ye lah, topping dia?

jap eh. pause dulu. anak dah merengek nak mintak buatkan susu.

salam.. nak buat cucu mocen jap.



1 comment: