Tuesday, January 3, 2012

Resepi Bingka Ubi

Dua tiga hari ni memang menu ubi
sebab saya dapat ubi dari kampung

Menu 1, Hari 1

Bingka Ubi


Resepi :

1kg ubi - diparut
2 cawan santan pekat (santan kotak)
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 sudu teh garam

Cara :

Gaul santan pekat dengan 1 cawan gula merah (untuk ditapis),
Masukkan gula pasir, garam dan masukkan ubi parut dalam santan pekat + gula melaka tadi
Panaskan oven 200C
Masukkan dalam acuan yang telah diglis dengan minyak / butter
Bakar 55 minit



Nota :

* Ada resepi yang kena tapis air ubi kayu untuk mengasingkan sagu dan buang air ubi tu, tapi saya campur je semua.. sebab sayangkan jus dan rasa asli ubi kayu tu.

* Kalau ikut resepi ~ untuk potong, tunggu sampai 2-3 jam sampai bebetul sejuk, baru boleh potong.. saya tak. Saya memang tak penyabar orangnya. hehe
Saya umpilkan guna pemotong plastik sampai terangkat, kiri kanan, dan setiap penjuru.. elok je dia keluar. Nampak kenyal dan lembut.

Verdict :

overall, sedap. memang sedap.
sesedap rasa asli macam-nenek-buat. heh
tak manis sangat, dan tak tawar.
bintang-lima untuk resepi ni.
(resepi asal dari myresipi - kak fiza dan periuktanah - k an ~ Allah bless you both, amin)
saya bandingkan kaedah2nya, simplify dan agak-agakkan gula melaka dan gula pasir
dalam resepi tu

~ rasa lemak ubi tu mengingatkan saya pada satu bingka ubi favourite saya
di kawasan nongchik.
tapi, sebab saya dah tinggal jauh dari kawasan tu dan pernah sesekali pergi ke sana untuk beli bingka ubi dan kuih bakar dia tapi-kedai-tutup, menjentikkan semangat saya untuk buat semua kuih tu sendiri. hah, geram.

:o)


1 comment: