Tuesday, January 15, 2013

Durian Crepe? Bukan, ini Oreo Crepe


Sedap dan sangat sedap (bukan apa yang saya buat sedap ye..) 
Maksud saya, apa yang saya tengok macam sedap, 
saya akan cuba buat. 
Ikut selera anak-anak, ikut selera orang rumah (ah comei-comei)  < --- ngader kan
Saya sudah tertawan dengan Oreo Crepe.

Resepi tepung dan filling saya guna Eyna Haneyna punya
(moga makin murah rezeki Eyna sebab sudi berkongsi)

Resepi Crepe :  
(gandakan bahan kalau nak buat banyak ye)

- 20gm tpg gandum
- 20gm tepung ubi
- 10gm tpg kastard
- 10gm tpg jagung
- 1 biji telur
- 1 sk minyak masak
- 1 sb gula halus
- 40 ml susu cair
- 150 ml air
tambahan 1 sk serbuk koko
tambahan 1/2 sk choc emulco

Filling:
150ml fresh cream diputar hingga kental 
Biskut oreo
Lipat cecantik, gegebu cam bantal.
Masukkan dalam papercup untuk jadikan dia lebih-sayang-kita-nak-makan.. 
(too lovely to be eaten) hehehe

(bawah ni contoh lipatan bantal crepe kami dolu-dolu)


So gebu, so comei-comei, so geram (sebelum memakan-nya) 
So sedap. So sedap. So sedap. (selepas memakan-nya)

Yang dalam dia ada oreo tu pun, uish.. cam ada kejutan gitu tau..

Awas, mulut comot lepas tu ok.

Sebenarnya, senang je nak buat semua ni. Provided ada pan saiz 20 atau 22 inci la.

Kalau takde, pakai kuali yang leper tu leh gak, tapi agak susah nak adjust saiznya. 
Kang ada yang jadi bantal kekabu, ada yang jadi bantal bird-feather, 
ada yang jadi bantal baby,
itu ok lagi..
takut ada yang jadi gebor (gebar = selimut @ comforter) je kang.. hahaha

Ah comei.

Try la ye.


No comments:

Post a Comment