Saturday, April 9, 2011

Bersedekah

Hari ni tazkirah. Serious ni. Saya nak tulis pasal sedekah, supaya saya sendiri bila-bila masa baca balik pasal entry ni akan teringat perihal sedekah ni. Supaya, kalau-kalau entri ni dapat bermanfaat kepada siapa-siapa yang membacanya. Insya Allah, Amin.


Saya sendiri dulu agak 'kabur' pasal sedekah ni, sebab frankly, kita rasa kita sendiri pun kekadang tak cukup kan.. cemana nak sedekah kan.. tapi Alhamdulillah, sesekali ada sahaja yang saya came across pasal sedekah ni, baik advice dari ahli keluarga saya sendiri, baik dari kawan-kawan juga, juga daripada (biasanya) orang-orang yang berjaya dalam kehidupan (Insya Allah, secara physicalnya).. so, bila saya mulakan praktis bersedekah, Alhamdulillah, saya terasa janji Allah tu.. benar. Allahuakbar.


Dan paling-paling sekali apabila saya sendiri come across ayat Quran pasal sedekah ni, saya bersyukur dan betul-betul rasa Allah itu Maha Pemberi (Al-Wahhab) dan Maha Luas PemberianNya (Al-Wasi').. Allahuakbar.


Ni nak share ayat 18, Surah Al-Hadiid :


"Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki maupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya dilipat-gandakan (pembayarannya) kepada mereka, dan bagi mereka pahala yang banyak."


.. maknanya, Allah dah janji - 'nescaya dilipat-gandakan..' wah! Tak best ke tu? Itu janji Allah, bukan janji manusia. Allah kan Al-Mujib (Yang Maha Mengabulkan)?


Ni dalam surah yang lain pulak, surah Al-Munaafiquun, ayat 10 :



"Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata : "Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan kematianku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"

Ada lagi ayat-ayat lain for sure, but that the recent surah yang sedang saya baca.. Tak bermaksud mengajar, tapi sekadar berkongsi.. tak boleh ceritakan di sini apa yang saya dapat sebagai ganjaran amalan dikhuatiri dianggap riak ataupun 'iye-iye-kelapa', tapi kalau boleh saya sharekan di sini tentang janji Allah tu, saya nak kawan-kawan yang baca entry ni jadikan bersedekah tu sebagai amalan, bila-bila masa, bila-bila ketika sahaja...walau di mana pun, Insya Allah.. Insya Allah..


Lagi satu, saya pernah terbaca tentang Sayyidatina Fatimah Az-Zahra, dia dan Saidina Ali hidup miskin tau, tapi bila-bila ada tetamu yang datang ke rumah, dan ada ketikanya peminta sedekah, dia akan sedekahkan apa yang dia ada dengan ikhlas walaupun hanya dengan sepotong roti... So, kita tak boleh ke sikit sebanyak buat perkara yang sama? When you see apa-apapun, sesiapapun, di mana jua.. selit-selitkan ingatan untuk bersedekah tu.. dengan ikhlas hati, kerana Allah.. Insya Allah..


Wallahua'alam.


Semoga bermanfaat. Insya Allah, Amin.


Juga, dikongsi sama dalam entri ni, surah Al-Hadiid ayat 20 ada mengatakan bahawa.. "dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu" "(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan sesungguhnya Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.."


Wallahua'lam.





No comments:

Post a Comment