Wednesday, May 25, 2011

Saya dan Kek

Ini cerita saya dan kek.





Siapa saya, apa kaitan kek dengan hidup saya?





Kenapa kek? Ntah, Wallahua'lam.





Seriously, kek was really not my thing before.




Real facts about me and cake :








  • Saya bukan pemakan kek sebenarnya. (Den takut gumok) tapi gumok jugak. hahaha




  • Dolu-dolu, masa saya muda trang-t(i)ng-tong, saya baked jugak. Tapi pakai instant mix. Rasa dah jadi sangat la tu. Banggo den masa tu ok? :o)




  • Pastu lama saya buat tak kisah dengan hal-hal kek ni.




  • Sepanjang pregnantkan Muhsin, saya sangat gemar mengumpul resepi2 kek. Ntah kenapa. Tried la jugak. Ada jadi, ada tak jadi.




  • Pertengahan May tahun lepas, setelah 10-15 resepi kek coklat (you larat? haha) saya tried dan tak menjadi, finally I have found one definite-a-keeper resepi kek coklat (setelah melihatkan anak dan Hubiby berebut-rebut makan), saya improvised ikut selera (komplen) anak-anak dan of course, ketuanya (sapo laie? CEO persatuan taster rumah saya le)


  • I only baked that for kids and apa2 occassion la juga..




  • Bawak gi office untuk mamam kawan-kawan.




  • Ada permintaan untuk jualan.




  • Halizah dan Yan support untuk saya berjualan.




  • Saya terpinga-pinga tak pandai nak agak.


  • Balik kerja, saya gi kedai barang kek Perling.




  • Spent masa punya la lama cari loyang dan pack bersesuaian untuk dijual dengan harga berpatutan.




  • Saya berani beli 3 je. Agak-agak berani takut.




  • Order dah started masuk esoknya.




  • Minggu tu je saya kena tambah loyang jadi 7. Alhamdulillah.




  • Minggu ke-2 selepas tu, saya jadi kenoneng. (= vertigo, tak cukup tido)




  • Minggu ke-3, saya dapat oven besar sikit.




  • Sebulan, started produce ala-ala mini 'ki-fi-lang-fang', anak balik dari asrama terkejut tengok stor, dapur ada banyak tepung, banyak gula, banyak telur! .. and asked, "Ibu, what happened?" hehehe




  • Itu setahun yang lepas.




  • Sekarang, Alhamdulillah - loyang saya hampir 60.




  • Jenis-jenis kek, have got few than only 1 last year. Most recipes saya olah (improvised thru trial-and-error) on top of what's available over the internet.







  • Hamnira's Delights starting to secure its footing dalam jihad ekonomi seperti vision awal.



  • Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah - semuanya datang dari Allah jua.



  • Sehingga hari ini, orang2 terdekat saya masih kurang percaya yang buat bisnes kek tu adalah saya.. hahaha.. percayolah, den. tolon' la percayo dengan bakat terpendam den ni hah.. hehehe.. dan percayalah, semuanya datang dari Allah.





HAPPY 1st ANNIVERSARY HAMNIRA DELIGHTS!

Doakan kami sentiasa di dalam berkat, rahmat dan lindungan Allah.



Amin.





p/s :
    saya tak tau kenapa bullet tu jadi lompat-lompat ntah.. dah banyak kali try to edit. dia kuar jugak cam tu.. tak koser den.. :o)




No comments:

Post a Comment