Monday, November 29, 2010

Kisah Pembantu Rumah Kami

Ini Bibik yg dah 3 tahun lebih kerja dengan saya. Orang Tanjung Balai. Dia bukan permanent tapi was on and off masuk Malaysia. Dia akan masuk kerja sebulan, balik seminggu dan masuk lagi bila perlu.. untuk kerja di rumah kami (contoh, bila saya bersalin, bila suami masuk hospital, bila kami nak travel, bila Moga cuti.. etc).
Dia ni la yg saya hantar pulang last month atas sebab-sebab yang memang takleh lagi nak ditimbang-timbangkan. Cerita penuh ada kat entry bulan 10. Unsangkarable.
(Percaya tak saya cakap, bila saya bersalam, saya cium tangan dia.. fikirkan dia 'orang tua', saya perlu hormat..) --- ciissss..


Yg ni pulak 2 orang pembantu saya, satu permanent (baju hitam)
and yg baju biru tu undertraining (masa tu).

Baju hitam, nama dia Moga. Tak pernah masuk Malaysia sebelum ni, dah kerja dengan kami semua hampir 2 tahun. Peribadi - luhur. Saya anggap dia macam ahli keluarga sendiri. Last raya puasa, dia balik kampung and tak dengar khabar berita walaupun kami try call berjote-jote (juta-juta = banyak kali la tu..) sampai la semalam. She called melalui 'agent' dia kat Dumai and wants to come back for work secepat mungkin. Today, dengan penuh tawakkal, saya dah uruskan duit tambang dan duit pemergian dia ke sini semula melalui Western Union, harap2 she turns up tomorrow (Insya Allah, Amin).

Yg baju biru (Italia tuuuu..) nama dia Rastati, dari Padang.
Hanya sebulan kerja di rumah saya.
Dia balik dua minggu sebelum raya Puasa and we dont want her back.
Scary.


Esok, saya dan anak2 akan ke Melaka untuk pick up Moga after 3 months tak jumpa (yg sebenarnya hilang tanpa khabar berita)

Semoga perjalanan kami selamat dan berhasil.

(Saya sebenarnya skeptical with them all,
hanya kepada Allah kami berserah - Tawakkal'alallah).


Doakan kami.

1 comment:

  1. Salam.sis..nak tanye kenape ngan pembantu rumah Padang tue? Boleh cite kami ade plan nak ambik pembantu dari sana

    ReplyDelete